Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Systemy zarządzania BHP |
Zarządzanie wiekiem |
Analiza kosztów i korzyści BHP |
Ocena funkcjonowania w obszarze BHP |
Zintegrowany wskaźnik |
Zarządzanie procesowe BHP |
Zarządzanie strategiczne BHP |
Odpowiedzialność społeczna biznesu |
Resilience engineering |
Zaufanie w pracy a bezpieczeństwo |
Zarządzanie absencją chorobową |
Społeczne koszty wypadków przy pracy |
Różnicowanie składki na społeczne ubezpieczenie wypadkowe według modelu wskaźnikowego i kosztowego |
Poziom konkurencyjności na rynku dostawców - Środki ochrony zbiorowej
Konkurencja na rynku ŚOZ jest mniejsza niż w przypadku rynku ŚOI. Nadal jednak przez większość dostawców ŚOZ oceniania jest jako duża lub bardzo duża.
Badani dostawcy wskazali, że na rynku ŚOZ jest sześciu najpoważniejszych konkurentów (średnia). 24,2% respondentów zadeklarowało, że liczba kluczowych konkurentów nie przekracza trzech. Warto podkreślić, że 22,6% badanych dostawców nie potrafiło wskazać liczby kluczowych konkurentów na rynku ŚOZ.
Na polskim rynku ŚOZ w opinii dostawców istnieją głównie dystrybutorzy zagranicznych marek. Widoczne jest to zwłaszcza w przypadku przegród spawalniczych. Natomiast w zakresie przegród akustycznych do pomieszczeń biurowych istnieje kilku polskich producentów np. Bejot. W opinii dostawców rynek ten jest wypełniony dużą ilością konkurencyjnych firm i jest raczej rozdrobniony. Najważniejszych graczy wśród producentów i dystrybutorów ŚOZ, w opinii ich dostawców przedstawia poniższa grafika.
Firmy zajmujące się ŚOZ w Polsce konkurują przede wszystkim cenami i oferowaną gamą kolorystyczną np. w przypadku przegród spawalniczych. Ważna jest również szybkość dostaw, a w przypadku ekranów akustycznych do pomieszczeń biurowych również parametry akustyczne i posiadane atesty. W Polsce, w opinii dostawców, atesty ŚOZ są niepotrzebne, dlatego ich posiadanie może być przewagą konkurencyjną.
Wymagania techniczne co do produktów ŚOZ jasno określają przepisy i muszą być spełnione przez producentów, więc nie jest to aspekt, dzięki któremu firma może uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku. Przewagę nad konkurencją może natomiast w opinii dostawców przynieść innowacja w zakresie mniejszego zużycia materiałów przy zachowaniu niezbędnych parametrów na danej powierzchni.
„Konkurować tu można ceną, kolorem i pomysłami, jak zmniejszyć zużycie materiału na takiej samej powierzchni. Niektóre przegrody są odchudzone do 0,4 mm a są też przegrody 2 milimetrowej grubości, gdzie materiałów jest znacznie więcej” |
Pomimo, że konkurencja na rynku ŚOZ oceniana jest przed dostawców jako mniejsza niż w przypadku rynku ŚOI, to i tak pozostaje na wysokim poziomie. Należy zatem zwracać uwagę na czynniki decydujące o wyborze dostawcy ŚOZ. Dla odbiorców ŚOZ najważniejszy jest certyfikat produktu (88,9%), a dopiero później jego cena (77,8%). Duże znaczenie ma również czynnik dostępności produktów „od ręki”.