Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Systemy zarządzania BHP |
Zarządzanie wiekiem |
Analiza kosztów i korzyści BHP |
Ocena funkcjonowania w obszarze BHP |
Zintegrowany wskaźnik |
Zarządzanie procesowe BHP |
Zarządzanie strategiczne BHP |
Odpowiedzialność społeczna biznesu |
Resilience engineering |
Zaufanie w pracy a bezpieczeństwo |
Zarządzanie absencją chorobową |
Społeczne koszty wypadków przy pracy |
Różnicowanie składki na społeczne ubezpieczenie wypadkowe według modelu wskaźnikowego i kosztowego |
Zrealizowane w roku 2022 badanie rynku wybranych środków ochrony indywidualnej (ŚOI) i środków ochrony zbiorowej (ŚOZ) jest kontynuacją ubiegłorocznego projektu mającego na celu dostarczenie informacji o polskim rynku dostawców i odbiorców takich środków.
W roku ubiegłym opublikowany został raport z badania rynku środków ochrony układu oddechowego, oczu i twarzy, głowy, słuchu oraz – ze względu na panującą pandemię COVID-19 – masek medycznych.
Przedmiot tegorocznego badania dotyczył środków ochrony kończyn górnych i dolnych oraz odzieży ochronnej. Aby diagnoza i prognoza trendów dla rynku tych środków ochrony były interesujące i przydatne dla podmiotów działających na tym rynku (tj. szczególnie dla producentów, dystrybutorów, importerów, ale również odbiorców ŚOI), w badaniu uwzględniono jedynie kilka grup produktów, możliwie najbardziej uniwersalnych, ze względu na szeroką gamę ich zastosowań lub częstość ich stosowania. Do badania włączono również wybrane ŚOZ, poddane oddzielnej analizie, dzięki czemu próba scharakteryzowania rynku ŚOI zyskała szerszy kontekst. W przypadku ŚOZ, po konsultacji ze specjalistami wybór padł na środki najbardziej powtarzalne na rynku - ekrany akustyczne stosowane w pomieszczeniach biurowych oraz przegrody (kurtyny, ekrany, parawany itp.) spawalnicze.
Przedmiot badania i zastosowana metodologia
W badaniu uwzględniono następujące ŚOI z wyszczególnieniem czynników bądź przeznaczeniem wybranych środków:
Do ŚOZ uwzględnionych w badaniu należały:
Badanie rynku wymienionych wyżej środków ochrony przeprowadzono, stosując triangulację metodologiczną, w ramach której uwzględniono:
1. Analizę danych wtórnych (tzw. analizę desk research), takich jak:dane publikowane przez polską oraz europejską statystykę publiczną; informacje pozyskane z wywiadowni gospodarczych, raportów i informacji rynkowych, cenników ofertowych, baz danych podmiotów gospodarczych i instytucji certyfikujących, kontrolnych; informacje dostępne w przestrzeni wirtualnej w postaci artykułów oraz stron internetowych.
2. Badania ilościowe realizowane techniką mixed-mode CATI/CAWI
Badanie ilościowe zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie N = 201 przedstawicieli dostawców (producentów, importerów, dystrybutorów oraz upoważnionych przedstawicieli) oraz odbiorców wybranych ŚOI oraz ŚOZ, dobranych proporcjonalnie w stosunku do liczby podmiotów w danym województwie. Dodatkowo, w badaniu odbiorców udział wzięła przynajmniej jedna firma z każdego województwa, która zatrudnia powyżej 50 osób.
Tabela 1. Liczebność próby badania CATI/CAWI wśród dostawców i odbiorców wybranych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej
Województwo |
Liczebność próby odbiorców |
Liczebność próby dostawców wybranych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej |
||||
Wielkość przedsiębiorstwa (liczba pracowników) |
SUMA |
|||||
do 9 |
10-49 |
50-249 |
250 i więcej |
|||
Dolnośląskie |
- |
1 |
- |
2 |
3 |
11 |
Kujawsko-pomorskie |
- |
- |
1 |
- |
1 |
8 |
Lubelskie |
- |
- |
3 |
- |
3 |
5 |
Lubuskie |
- |
- |
1 |
- |
1 |
4 |
Łódzkie |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
10 |
Małopolskie |
- |
- |
- |
2 |
2 |
18 |
Mazowieckie |
- |
- |
3 |
4 |
7 |
25 |
Opolskie |
- |
- |
1 |
- |
1 |
4 |
Podkarpackie |
- |
- |
4 |
- |
4 |
4 |
Podlaskie |
- |
- |
- |
1 |
1 |
3 |
Pomorskie |
- |
1 |
3 |
4 |
8 |
8 |
Śląskie |
- |
- |
2 |
1 |
3 |
20 |
Świętokrzyskie |
1 |
- |
1 |
- |
2 |
4 |
Warmińsko-mazurskie |
- |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
Wielkopolskie |
- |
1 |
2 |
2 |
5 |
16 |
Zachodniopomorskie |
- |
- |
3 |
1 |
4 |
6 |
OGÓŁEM |
1 |
3 |
26 |
21 |
51 |
150 |
Źródło: opracowanie własne ASM
Do badania wybrano odbiorców i dostawców z uwzględnieniem podziału na ŚOI i ŚOZ. Informacje pozyskano od:
Szczegółową strukturę wytypowanych do badania dostawców i odbiorców przedstawiono w tabeli 2.
Tabela 2. Liczebność dostawców i odbiorców badania ilościowego według poszczególnych produktów będących przedmiotem badania.
Dostawcy |
Odbiorcy |
|
Środki ochrony indywidualnej |
130 |
51 |
Rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi |
114 |
45 |
Rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi |
103 |
40 |
Obuwie chroniące przed spadającymi elementami |
107 |
46 |
Obuwie chroniące przed poślizgiem |
104 |
46 |
Odzież ochronna dla spawaczy |
105 |
29 |
Środki ochrony zbiorowej |
62 |
18 |
Ekrany akustyczne w pomieszczeniach biurowych |
25 |
12 |
Przegrody spawalnicze (kurtyny, ekrany, parawany) |
44 |
11 |
Źródło: opracowanie własne ASM
3. Pogłębione wywiady ITI (Idividual Telephone Interview)
Badania jakościowe polegały na szczegółowej, wnikliwej rozmowie z respondentem. Wywiady ITI zostały przeprowadzone w celu pogłębienia informacji pozyskanych podczas badań ilościowych. W wywiadach jakościowych wzięło udział 20 ekspertów (składających się z: przedstawicieli dostawców ŚOI i ŚOZ, odbiorców zapewniających wybrane środki ochrony w zakładach pracy, specjalistów ds. bhp, przedstawicieli organu nadzoru rynku oraz środowiska B+R).