Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Obowiązki prewencji bezpośredniej |
Obowiązki związane z organizacją stanowisk pracy i wyposażeniem |
Obowiązki związane z procesem produkcyjnym |
Obowiązki związane z profilaktyczną opieką zdrowotną nad pracownikami |
Obowiązki związane ze szkoleniem i informowaniem pracowników |
Obowiązki związane z dostarczaniem środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego. |
Obowiązek wydawania posiłków i napojów profilaktycznych |
Obowiązki prewencji pośredniej |
Obowiązki organizacyjne |
Wykaz przepisów |
Przepisy - linki |
BHP w przemyśle meblarskim Listy Kontrolne |
1. Obowiązki prewencji bezpośredniej
1.1. Obowiązki pracodawcy związane z wymaganiami dotyczącymi obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy
1.1.1.Wymagania dotyczące obiektów budowlanych
L.p. |
Treść pytania |
tak |
nie |
Nie dotyczy |
1 |
Czy zostały przeprowadzone okresowe sprawdzenia i kontrole dotyczące stanu budynków i ich wyposażenia? [3] |
|
|
|
2 |
czy jest prowadzona książka obiektu budowlanego, oraz czy są tam zamieszczone wszystkie badania i ekspertyzy dotyczące stanu budynków i ich wyposażenia*? |
|
|
|
3 |
czy drogi i dojścia do zakładu są odpowiedniej szerokości i nośności i zostały dostosowane do rodzaju, ciężaru i częstości transportu oraz liczby użytkowników? [2] |
|
|
|
4 |
czy w przypadku konieczności manewrowania na terenie zakładu pracy wydzielone zostały odpowiednie place manewrowe? [2] |
|
|
|
5 |
czy drogi dojazdowe i dojścia są odpowiedni oznakowane? [2] |
|
|
|
6 |
czy na drogach dojazdowych występują progi lub stopnie? Jeżeli tak to czy zostały zniwelowane przez zrobienie pochylni lub odpowiednio oznakowane? [2] |
|
|
|
7 |
czy otwory i zagłębienia są odpowiednio przykryte? [2] |
|
|
|
8 |
czy miejsca niebezpieczne są odpowiednio oznakowane lub wyłączone z ruchu? [2] |
|
|
|
9 |
czy drogi dojazdowe nie są zastawione? [2] |
|
|
|
10 |
czy zakład posiada urządzenia zapobiegające skażeniu lub zapyleniu powietrza, gruntu lub wód ? [2] |
|
|
|
11 |
czy w zakładzie pracy jest odpowiednia ilość wody przeznaczonej do utrzymania czystości pomieszczeń i terenu zakładu (1,5 l na dobę na m2 powierzchni wymagających mycia)? [2] |
|
|
|
* Wzór książki oraz sposób jej prowadzenia określone zostały w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. Nr 120, poz. 1134)
1.1.2. Wymagania dla pomieszczeń pracy
L.p. |
Treść pytania |
tak |
nie |
Nie dotyczy |
1 |
Czy praca w pomieszczeniu i rozstawienie maszyn i innych urządzeń gwarantuje pracownikowi je obsługującemu 2 m 2 wolnej powierzchni? [2] |
|
|
|
2 |
czy wysokość pomieszczeń jest zgodna z wymaganiami uwzględniającymi rodzaj produkcji, a szczególnie możliwość narażenia pracownika na czynniki szkodliwe? [2] |
|
|
|
3 |
czy w pomieszczeniu pracy pracownik ma zagwarantowane 13 m3 wolnej objętości. [2] |
|
|
|
4 |
czy drzwi są odpowiedniej wielkości uwzględniającej liczbę przechodzących przez nie pracowników oraz rodzaj przewożonego ładunku? [2] |
|
|
|
5 |
czy drzwi są odpowiednio zabezpieczone przed wypadnięciem z prowadnic lub opadnięcie, oraz jeżeli są przezroczyste, to czy są zabezpieczone przed rozbiciem? [2] |
|
|
|
6 |
czy drzwi między pomieszczeniami umożliwiają pracownikiem wyjście z pomieszczenia pracy w każdej chwili, bez klucza? [2] |
|
|
|
7 |
czy okna umieszczone na wysokości na której są narażone na rozbicie są odpowiednio ochronione siatką od strony, w której znajdują się pracownicy? [2] |
|
|
|
1.1.3. Oświetlenie pomieszczeń pracy
L.p. |
Treść pytań |
tak |
nie |
Nie dotyczy |
1 |
Czy stosunek okien do podłogi w pomieszczeniach pracy wynosi 1:8 ? [4] |
|
|
|
2 |
zy oświetlenie sztuczne zostało tak zainstalowane aby nie narażało pracownika na dodatkowe zagrożenia (olśnienie, oświetlenie za niskie lub za wysokie, zły rodzaj oświetlenia) ? [2] |
|
|
|
3 |
czy oświetlenie stanowisk pracy jest zgodne z normami? [2] |
|
|
|
4 |
czy został przewidziana częstość mycia szyb podlegających zapyleniu? [2] |
|
|
|
5 |
czy zapewniony jest łatwy dostęp do ich mycia? [2] |
|
|
|
6 |
czy okna i świetliki mają zapewnione ochrony przeciw nadmiernemu promieniowaniu słońca? [2] |
|
|
|
7 |
czy okna i świetliki mają urządzenia umożliwiające ich otwieranie z poziomu podłogi i czy jest możliwość ustawienia ich części w pożądanym położeniu? [2] |
|
|
|
1.1.4.Temperatura i wentylacja w pomieszczeniach pracy
L.p. |
Treść pytań |
tak |
nie |
Nie dotyczy |
1 |
Czy w pomieszczeniu pracy zapewniona jest odpowiednia temperatura (18oC dla lekkiej pracy fizycznej lub pracy biurowej i 14oC dla pozostałej pracy)? [2] |
|
|
|
2 |
czy w pomieszczeniach pracy zapewniona jest odpowiednia wymiana powietrza zapewniająca nieprzekroczenie ndn/nds? [15] |
|
|
|
3 |
czy powietrze wprowadzane do pomieszczeń pracy za pomocą wentylacji mechanicznej jest oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia? [2] |
|
|
|
4 |
czy urządzenia wydzielające pyły są zhermetyzowane lub zastosowane są miejscowe wyciągi? [2] |
|
|
|
5 |
czy zastosowana wentylacja nie gromadzi ładunków elektryczności? [2] |
|
|
|
6 |
czy w przypadku stosowania wentylacji mechanicznej zapewniona jest jej stała konserwacja? [2] |
|
|
|
7 |
czy temperatura nawiewanego powietrza nie przekracza 450C i nie jest skierowana na pracownika? [2] |
|
|
|
8 |
czy przy stosowaniu wentylacji mechanicznej ograniczone zostały poziom i rozprzestrzenianie się hałasu i drgań powodowanych przez urządzenie? [2] |
|
|
|
1.1.5. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne
L.p. |
Treść pytań |
tak |
nie |
Nie dotyczy |
1 |
Czy zostały zapewnione pomieszczenia higieniczno-sanitarne uwzględniające liczbę zatrudnionych pracowników oraz rodzaj technologii, pracy i jej warunki? [2] |
|
|
|
2 |
czy pomieszczenia są ogrzewane, oświetlone i zapewniona w nich jest prawidłowa wymiana powietrza? [2] |
|
|
|
3 |
czy zostały zapewnione przez pracodawcę szatnie? [2] |
|
|
|
4 |
czy szatnie znajdują się w osobnych pomieszczeniach? [2] |
|
|
|
5 |
czy jeżeli szatnia znajduje się w suterenie lub piwnicy zapewniona jest odpowiednia izolacja zapobiegająca zwilgoceniu i wyznaczone zostały drogi ewakuacyjne? [2] |
|
|
|
6 |
czy biorąc pod uwagę warunki pracy szatnie dla pracowników zostały dostosowane do istniejących zagrożeń (np. przy zapyleniach pracodawca powinien zastosować szatnie przepustowe)? [2] |
|
|
|
7 |
czy w szatni została zapewniona odpowiednia wymiana powietrza (czterokrotna, dwukrotna, jeżeli są okna)? [2] |
|
|
|
8 |
czy pracownicy mają zapewnioną odpowiednią liczbę umywalek? (na każdych 10 pracowników, a przy pracach brudzących i w kontakcie z czynnikami szkodliwymi na 5 powinna przypadać 1 umywalka – nie mniej niż jedna) ? [2] |
|
|
|
9 |
czy jeżeli warunki pracy powodują zabrudzenie lub zapylenie zostały zapewnione kabiny natryskowe? [2] |
|
|
|
10 |
czy do natrysków i umywalek doprowadzona jest ciepła i zimna woda? [2] |
|
|
|
11 |
czy zapewniona została odpowiednia liczba ustępów (na każdych 30 pracowników 1 miska i jeden pisuar – nie mniej niż 1 przy mniejszej liczbie; dla kobiet 1 na 20 nie mniej niż jedna)? [2] |
|
|
|
12 |
czy ustępy usytuowane są w odpowiedniej odległości od stanowisk pracy (75m, na zewnątrz 125 m) [2] |
|
|
|
13 |
czy pracownicy mają zapewnioną i prawidłowo wyposażoną (umywalki, ręczniki, urządzenia do podgrzewania posiłku własnego, zlewozmywak) jadalnię [2] |
|
|
|